Čo by mala spĺňať moderná brána? Väčšina z nás sa asi zhodne na tom, že medzi rozhodujúce faktory patrí bezpečnosť, funkčnosť, komfort, ale aj estetické hľadisko. Dávno sú preč časy, keď bola manuálne ovládaná krídlová brána jedinou dostupnou voľbou. Moderné brány ponúkajú automatické otváranie, bezpečnostné prvky a niektoré sú dokonca vybavené smart systémami, vďaka ktorým ich môžete jednoducho ovládať aj cez telefón. Klasickým krídlovým bránam konkurujú posuvné. Ako si teda vybrať zo širokej ponuky bránu, ktorá dokonale doplní Váš plot a splní všetky Vaše očakávania? Pomôžeme Vám zvážiť všetky pre a proti.
Krídlové brány
Krídlové brány sú spoľahlivou klasikou. Ich fungovanie asi nikomu netreba pripomínať – krídla sú za pomoci pántov zavesené na nosných stĺpoch, prípadne priamo na konštrukcii plotu. Sú finančne nenáročné, nevyžadujú si zložité stavebné úpravy, ako napríklad rozsiahle betónovanie, a sú ideálne pre úzke parcely, kde popri vstupnom otvore neostáva dostatok priestoru pre otvorenie posuvnej brány. Na druhej strane je však tento typ brán značne náročný na priestor pred bránou – otvárať by sa totiž vo väčšine prípadov mali smerom na pozemok. To môže byť problém, pokiaľ plánujete parkovať pred garážou.
Krídlové brány môžeme rozdeliť na jedno a dvojkrídlové. Jednokrídlovú bránu využijete, pokiaľ Vám postačí prejazdná šírka okolo troch metrov. S použitím špeciálnych pántov a mechanizmov síce výrobcovia dokážu ponúknuť i brány s dlhším krídlom, no potreba priestoru pre otvorenie takejto brány je už značne vyššia. Pri bránach väčších rozmerov sa preto obvykle stretneme s dvomi krídlami. Tie sú vhodné pre otvory do šírky 7m. Čím je krídlo dlhšie, tým samozrejme musíme rátať s vyššou hmotnosťou, silnejšími pántmi a v prípade automatického otvárania i robustnejším pohonom.
Zatiaľ čo v minulosti bolo otváranie krídlovej brány do svahu utópiou, dnes dokážu niektorí výrobcovia tento problém vyriešiť úpravou spodnej časti rámu brány do tvaru V, prípadne vyosením spodných pántov, ktoré bráne umožní prekonať niekoľkostupňové prevýšenie. A v prípade, že potrebujete ušetriť maximum priestoru, “vychytávkou” sú skladacie krídlové brány, pri ktorých sa pri otvorení zloží každé krídlo na polovicu. Takéto brány si samozrejme vyžadujú špeciálne kovanie a mechanizmy, za ktoré si budete musieť priplatiť.
Posuvné brány
Pokiaľ to priestor umožňuje, posuvné brány sú riešením, na ktoré väčšina ich majiteľov nedá dopustiť. Keďže sa otvárajú zarovno s plotom, nezaberajú žiadne miesto na pozemku. Sú ideálne pre širšie prejazdy, pri ktorých by boli krídlové brány nepraktické. Ani svahovitý terén nie je pre posuvné brány prekážkou. Poskytujú tak maximálny komfort a praktické využitie.
Najmenej priestoru si pritom vyžaduje posuvná brána na koľajnici. Pre jej posunutie postačí priestor dĺžky samotného krídla, plus 30-40cm na jej ukotvenie. Pre ešte efektívnejšie ušetrenie priestoru môžete zvoliť bránu “do zákruty”, kde koľajnica kopíruje hranu pozemku a priestor na otvorenie tak nemusí byť priamočiary. Brány s koľajnicou sú mierne lacnejším riešením posuvných brán, ktoré sa však vyznačuje viacerými nedostatkami – potrebou betonáže v celej šírke brány i vyššími nárokmi na údržbu, keďže pri zanesení koľajnice lístím a nečistotami majú kolieska tendenciu vykoľajenia. Koľajnička navyše predstavuje istú fyzickú prekážku, ktorú pri prejazde autom pocítite, nehovoriac o prejazde na elektrickej kolobežke či kolieskových korčuliach.
Najmodernejšou a najpraktickejšou alternatívou je samonosná posuvná brána, ktorá svojim dizajnom eliminuje väčšinu problémov spojených s bránami na koľajniciach. Táto brána sa posúva niekoľko centimetrov nad terénom a nič sa teda nestane, ak raz za čas zabudnete pozametať napadané lístie či sneh v zime. Poskytuje čistý vjazd nad pozemok bez akýchkoľvek prekážok a úplnú bezúdržbovosť. Je však náročnejšia na priestor, rátať musíme s dĺžkou presahu okolo 40% dĺžky krídla. Získať také množstvo priestoru môže byť pre majiteľov užších pozemkou výzvou. Výrobcovia preto prišli s riešením v podobe teleskopických posuvných brán, rozdeľujúc krídlo na niekoľko častí, ktoré sa otvárajú v jednej rovine.